Na het swingende Footloose van vorig jaar brengt Musicalvereniging Unidos dit keer een wat onbekendere titel naar IJmuiden: Thoroughly Modern Millie. Wij zagen op 7 februari de première van Unidos’ 13e productie in de Stadsschouwburg Velsen.

Thoroughly Modern Millie is misschien wel minder bekend in Nederland, toch is de productie, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1967, al in 2002 te zien geweest op Broadway en in 2017 nog als tour in de UK.

Met een Tony Award op zak voor beste musical bewijst deze voorstelling zeker niet de minste te zijn. Het script is origineel door Dick Scanlan (liedteksten) en Richard Morris geschreven, de Nederlandse vertaling door Katja en Peter van de Berg en Jurian Mulder & Oscar Soonius. De muziek is van Jeanine Tesori. In IJmuiden worden de leden van Unidos ondersteund door een 18-koppige live orkest onder leiding van Bas Jongsma. De regie is in handen van Martijn Egelmeer en Sanne Ooms heeft ook dit jaar de choreografie voor haar rekening genomen.

Het verhaal

Het is 1922 en het plattelandsmeisje Millie Dillmount arriveert in New York City, klaar om haar dromen waar te maken. Haar plan is simpel: Vindt een baan als secretaresse bij een begeerlijke baas, die nog vrijgezel is en zorg dan, dat hij wil trouwen. Het duurt niet lang, voordat ze een kandidaat heeft gevonden. Maar het verloopt allemaal niet zoals ze het zich had voorgesteld. Haar pensionhoudster kidnapt haar beste vriendin en verkoopt haar als slavin, haar welgestelde baas toont totaal geen interesse in haar en de man, die dat wel doet, is net zo arm als zij is.

Als Daisy Paap-Carati, die Millie speelt, op komt staat daar direct een sterk personage. Daisy speelt Millie met verve en is vocaal sterk en innemend. Wouter Wensink, die Jimmy Smith, de charmante klaploper speelt, heeft even een scene nodig om er in te komen maar weet daarna het publiek in te pakken. Wanneer Lisanne Wensink-Kops op komt als de ogenschijnlijke Aziatische miss Meers fronsen we even de wenkbrauwen aangezien alles met een r als l wordt uitgesproken. Gelukkig komt snel de ontkrachting van wat lijkt op een slechte typering want miss Meers blijkt een geslepen mensenhandelaar te zijn die ‘acteert’ om de meisjes in haar Hotel te misleiden. Haar komische invulling van deze rol is echt hilarisch, we durven zelfs wel te zeggen een AMA waardig!
Kijkend naar de tijdsgeest (de jaren 20) is de meeste muziek maar ook de kleding en het decor in Charlestonstijl. Het ensemble heeft hierin een grote rol en weet die sfeer uitstekend neer te zetten. Je kunt haast niet stil blijven zitten.

Daniel Nijland krijgt zelfs een (verdiend) open doekje met zijn vertolking van ‘de snelheidstest’ een nummer waarbij het tempo oploopt tot een onmogelijkheid in dictie en toch kreeg Daniel het voor elkaar en bleef hij verstaanbaar! Chapeau!

De ontknopingen aan het einde zijn dan wel voorspelbaar maar daarmee niet minder zoet en zo vlak voor Valentijn kunnen we wel wat romantiek gebruiken.

Unidos bewijst met deze versie van Thoroughly Modern Millie dat zij een sterke, hoog kwalitatieve musicalvereniging is die zeker zijn plaats verdient binnen het Nederlandse aanbod.

Gelukkig weten we al dat er volgend jaar wederom een productie wordt gebracht; dit keer is er gekozen voor Urinetown. Wij noteren het alvast: 5 en 6 februari 2021.