2018 - the Hired Man

Recensies

Unidos schittert met “The Hired Man’

The Hired Man is het eerste boek uit de Cumbrian trilogie van auteur Melvyn Bragg die in 1969 gepubliceerd is. In 1984 is van dit verhaal een musicalversie geschreven door Bragg en Howard Goodall.

Het stuk gaat over twee periodes uit het leven van John en Emily Tallentire, een echtpaar dat in een klein conservatief dorpje woont waar het moeilijk is om goed werk te vinden en de meesten in de mijnen belanden om te werken. In de eerste akte zien we dat John kiest om op het land te gaan werken voor de opzichter Pennington. Emily’s broer Isaac verdient vooral zijn kost met hondenraces en weddenschappen en Emily probeert thuis te vechten tegen verveling en valt uiteindelijk in een onbewaakt ogenblik voor de zoon van Pennington; Jackson. Isaac en John zijn dan weg op jacht maar als John er uiteindelijk toch achter komt, is hun vriendschap ogenschijnlijk voorbij en zien we Emily verscheurd door de liefde voor de twee mannen.

De tweede akte begint bij de kinderen van John en Emily; May en Harry. May, een wat naïeve 16-jarige en Harry een moedig maar soms overmoedige jongen van 13. De eerste wereldoorlog breekt uit en zowel John en Isaac als Jackson dienen in het leger met dramatische gevolgen. Jackson redt Isaacs leven maar overlijdt zelf en Emily verklaart uiteindelijk haar liefde aan John. Of ze daar lang van kunnen genieten is maar de vraag, aangezien John na de oorlog toch mijnenwerk gaat aanpakken met alle risico’s van dien. Het einde is dan ook tragisch en een climax van het verhaal.

Musicalvereniging Unidos weet na de feel good Hairspray van vorig jaar nu zeker ook met een serieus stuk te raken. In een volgepakte Stadsschouwburg Velsen zien familie, vrienden en kennissen de leden stralen op het podium. Hoewel het verhaal draait om John en Emily (Patrick Koelman en Lisanne Wensink-Kops) weet Martijn Egelmeer (regie) op elk moment de volledige cast een plaats te geven en evenwichtig een kans te geven om te shinen. Baris Kirik (Isaac) valt op door zijn ogenschijnlijke natuurlijke komische timing en brengt daarmee af en toe gelukkig ook wat gegrinnik in het publiek. Maar Unidos piekt op de momenten waar zij altijd al zeer sterk in zijn; samenzang met grote zangpartijen en de gehele cast on stage. Met nummers als ‘zonder meester, zonder God’ en het ‘vaarwel’ als de mannen worden uitgezonden zijn huzarenstukjes qua zang. Het spel overtuigd en de choreografie is bij tijd en wijlen zo kunstig in elkaar gezet dat je niet weet waar je kijken moet als publiek zijnde.

The Hired Man mag een gewaagde keuze genoemd worden in het doorgaans ‘standaard’ rijtje van titels die vaak voor grotere casten gekozen worden. Maar Unidos bewijst ook dit aan te kunnen en een prachtige, geloofwaardige en indringende voorstelling neer te kunnen zetten. Het zou ons zelfs niet verbazen als hier wat Amateur Musical Awards uit voort komen. Helaas staan ze alleen 9 en 10 februari in Stadsschouwburg Velzen dus moet u snel zijn want ze gaan zich daarna voorbereiden op een nieuwe behoorlijke uitdaging voor volgend jaar; dansen voor Footloose.

Bron: Musical Sites