2016 - Aida

Recensies

Unidos brengt de musical Aida weer helemaal terug

Aida is een musical die in Nederland het Circustheater regelmatig vol liet stromen. Unidos heeft nu onder leiding van regisseur Ineke de Geus deze musical opnieuw op de planken gezet en met succes.

Het verhaal van Aida gaat over een Nubische prinses die gevangen wordt genomen door Radames, een Egyptische legerkapitein. Nadat Aida mee is genomen naar Egypte, wordt Aida aan prinses Amneris, verloofde van kapitein Radames, geschonken. Tussen Amneris en Aida ontstaat een hechte vriendschap. Radames is echter ook onder de indruk van Aida en ze worden verliefd op elkaar.

De rol van Aida wordt gespeeld door Diana Vermeulen die de uitdaging heeft de complexe nummers uit deze musical te zingen en daarvoor meer dan geslaagd is. Ze speelt Aida met moed, durf en raffinement. De rol van Radames wordt gespeeld door Wouter Wensink. Hij speelt een volwaardige Radames die valt voor de Nubische prinses Aida. De rol van Mereb, de Nubische bediende van Radames was in handen van Rick van Zijtveld die de rol van de schuchtere maar slimme bediende van kapitein Radames speelt. Amneris, een rol die ook veel vraagt van een actrice, wordt overtuigend gespeeld door Marloes Verwoort. Ze heeft een mooie timing en weet de Egyptische prinses met al haar allure goed neer te zetten. Zoser, de vader van Radames, die op zoek is naar de absolute macht in Egypte, wordt gespeeld door Martijn Gunneman. Hij weet deze rol van de slinkse en duivelse Zoser goed neer te zetten en ook vocaal overtuigt. Nehebka, de Nubische vrouw die een belangrijke rol speelt voor prinses Aida wordt mooi gespeeld door Daisy Carat.

Het grote ensemble is kwalitatief van grote klasse. Het kippenvel bij de ensemblenummers duikt regelmatig bij mij op en de reacties van het publiek spreken eigenlijk boekdelen. Door een probleem met de trekkenwand wordt de voorstelling helaas even gestopt. Een groot compliment is op zijn plaats voor de cast als je ziet dat de voorstelling meteen daarna wordt opgepikt en het publiek direct weer in het verhaal zit.

Een amateurvereniging heeft over het algemeen weinig middelen maar daar was in het decor en kostuums niets van te zien. Het minimalistische decor, zoals gebruikelijk bij Aida, was professioneel opgezet en bij elke scene wist je waar de personages waren. Er is geen geweld gedaan aan het oorspronkelijke decor in een tijd waar een kleine cast vaak wordt opgevuld door veel decor. Alsof het publiek een gebrek zou hebben aan fantasie en verbeelding. Unidos is gelukkig dicht bij de oorspronkelijke setting gebleven wat Aida meer dan recht doet. Daarnaast werd er gebruik gemaakt van een orkest wat toch altijd weer een extra dimensie geeft.

Unidos is erin geslaagd om van Aida een feest der herkenning te maken dat meer voorstellingen verdient dan de twee die dit weekend gespeeld zullen worden. Veel bewonderaars van deze musical hadden zeker naar Velsen moeten gaan om deze versie van Aida te zien.

Bron: Musical Sites